Sociala företag Starta, driva och utveckla social verksamhet

Hur startar jag ett socialt företag?

Hur du startar och driver ett socialt företag i Sverige är ofta upp dig till som vill skapa verksamheten.

Många processer är samma för den som vill skapa ett arbetsintegrerande socialt företag som vilket annat företag som helst. Men på några punkter kan det se annorlunda ut, och dessa har vi listat nedan. Lycka till med ditt projekt!

1

Läs på om sociala företag

För att kunna starta och driva din sociala verksamhet är det viktigt att du har koll på vad ett socialt företag egentligen är.

Läs regeringens antagna definition och annan relevant information från Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket.

Tänk efter om det är ett arbetsintegrerande socialt företag du vill starta, eller om din idé faller under någon annan kategori.

2

Bestäm vem företaget ska vara till för

För att ditt sociala företag ska kunna drivas och fungera är det viktigt att du har tänkt igenom saker och ting noggrant. Fundera t.ex. på vem företaget ska vända sig till.

Vill du skapa en verksamhet för:

  • Personer med en särskild funktionsnedsättning?
  • Före detta missbrukare?
  • Eller kanske båda grupperna?

När du vet vem företaget ska vara för, kan du gå vidare med samarbetspartners, rekrytering och så vidare.

3

Skaffa en affärsidé – Vad kan deltagarna skapa ihop?

Det sociala företagets affärsidéer är alltid minst två:

  • Rehabilitering och sysselsättning som säljs till den offentliga sektorn
  • De tjänster och varor som verksamhetens deltagare producerar.

Eftersom du i det tidigare skedet har bestämt dig för vem företaget ska riktas till kan du nu fundera ut en lämplig produktionsplan. Vad kan våra deltagare skapa tillsammans?

4

Fastställ en finansieringsplan

För att ditt arbetsintegrerande sociala företag ska kunna överleva är det viktigt att ha tänkt igenom finansieringen noga.

  1. Gör en budget – Börja med att sätta upp en plan för hur mycket pengar som behövs för att starta företaget. Du kan söka medel hos t.ex. Europeiska socialfonden och Allmänna Arvsfonden , eller hitta mer lokala medel i din stad.
  2. Hitta samarbetspartner – Se till att verksamheten blir ekonomiskt hållbar. Ett värdefullt råd är att hitta en bra samarbetspartner som är villig att satsa på er verksamhet.
5

Välj företagsform

Tänk igenom vilken typ av företag som ni vill vara.

  • Kooperativ – Är tanken att starta en form av kooperativ, där deltagarna är delägare av verksamheten? Då är en ekonomisk förening ofta det mest självklara alternativet.
  • Ideellt – Eller så drivs företaget helt ideellt och slipper då i vissa fall moms och skatt. Att skapa ett aktiebolag är också en variant, vilket då ofta underlättar om man vill låna pengar, men gör det svårare få projektmedel och bidrag.
6

Marknadsför företaget

I en värld full av digitala budskap kan fysisk marknadsföring vara en effektiv strategi för att sticka ut och nå ut till din målgrupp. Genom att ge bort profilprodukter med tryck, så som t-shirts, vattenflaskor eller anteckningsblock med din logotyp och ditt budskap kan du skapa en direkt koppling till ditt sociala företag. Dessa produkter fungerar som gåvor som inte bara visar din uppskattning, utan också sprider ditt varumärke vidare när de används i vardagen.

I en digitaliserad värld kan det vara lätt att glömma bort kraften i traditionell marknadsföring. Men faktum är att företagsskyltar fortfarande är en av de mest effektiva och prisvärda metoderna för att nå ut till din målgrupp. Genom att investera i välutformade skyltar kan du nå ut till en bred publik, öka varumärkeskännedomen och driva din verksamhet framåt.

6

Skapa delaktighet och samhörighet

Se till att tidigt skapa sammanhållning i din arbetsgrupp. En miljö där man känner varandra väl stärker samarbetsförmågan på arbetsplatsen.

Varför inte ta med hela gänget på någon rolig gruppaktivitet under projektets inledning? På så sätt kan du lättare skapa en plats där man känner sig trygg och där man trivs med varandra.

7

Anpassa arbetsplatsen efter deltagarna

I startfasen är det också viktigt att de framtida medarbetarna blir delaktiga tidigt i processen.

  • Fråga vad de har för behov, styrkor och svagheter.
  • Var lyhörd och anpassa verksamheten efter deltagarna så långt det går.

Allt från ägandeform till arbetsplatsens möbler kan påverkas av företagets medlemmar. Det kan t.ex. vara aktuellt att rullstolsanpassa lokalen med hissar och liftar. MPR Lifts kan vara ett bra alternativ att kontakta om rullstolsliftar skulle vara aktuellt. Kontorsmöbler som skrivbord och kontorsstolar kan också behöva anpassas efter deltagarnas särskilda behov. Ett höj-och sänkbart skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och andra funktionella kontorsmöbler kan vara ett alternativ för dig som ska ta hänsyn till ryggproblem eller rullstolar. Kontakta DPJ Interiör för kostnadsfri offert på kontorsmöbler.

Vill du ha lite mer information innan du bestämmer dig för vilka kontorsmöbler du ska köpa rekommenderar vi att du läser på lite om respektive möbel. Ska du exempelvis köpa kontorsstolar kan vi rekommendera Kontorsstolar.nu, som samlar massvis med bra information som du ska tänka på vid köp av kontorsstol. Visste du exempelvis att ergonomiska kontorsstolar finns i flera modeller? Det finns såväl klassiska kontorsstolar som aktiva stolar, exempelvis i form av balanspallar eller sadelstolar som låter kroppen arbeta samtidigt som du sitter i stolen. När du ska köpa kontorsstolar till kontoret behöver du veta vilken typ av stol som hade passat bäst hos er. Självklart kan du få rådgivning även i dessa frågor, men det kan vara bra att känna till vilka alternativ som finns.

8

Ta hjälp och sök rådgivning

Det är inte alltid enkelt att stå på egna ben. Ta hjälp av proffsiga och erfarna rådgivare som exempelvis Coompanion, en företagsrådgivande organisation som finns över hela landet. De erbjuder kostnadsfri rådgivning till dig som vill starta företag och bidra till lokal utveckling.

Varför inte ta kontakt med ett redan fungerande socialt företag? Här ser du hur du hittar sociala företag i Sverige. Boka ett besök och låt dig inspireras av hur andra verksamheter fungerar.