Sociala företag, eller arbetsintegrerande sociala företag (ASF), är företag som jobbar efter målet att integrera människor i arbetslivet och därmed skapa samhällsnytta.
Om en verksamhet kallar sig för ett socialt företag betyder det att deras huvudsakliga mål inte är ekonomisk vinning, utan social delaktighet och integrering av människor som har svårigheter att komma ut på arbetsmarknaden. Verksamheten kan vara inriktad på rehabilitering, social gemenskap och sysselsättning m.m.
Sociala företag gör precis som ett vanligt företag – säljer varor och tjänster. Det kan t.ex. handla om caféverksamhet, trädgårdsarbete eller biltvättning. Vad de sociala företagen i din region har för verksamhet finner du under rubriken ”Var hittar jag sociala företag?”
Det arbetsintegrerande sociala företaget kan också sälja tjänster till den offentliga sektorn genom att erbjuda arbetsträning och liknande. Man brukar därför säga att verksamheterna har dubbla affärsidéer, men hur företagen blandar de olika affärsidéerna varierar.
Förutom att driva verksamheter med starkt socialt ansvar, utmärker sig sociala företag ofta genom sin kreativa och effektiva marknadsföring. De behärskar både digitala kanaler och traditionella metoder så som företagsskyltning, och vet hur man skapar engagemang och når ut till rätt målgrupp.
Sociala företag definieras enligt regeringens handlingsplan för arbetsintegrerande sociala företag på följande vis:
Med begreppet arbetsintegrerande sociala företag avses företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster):
Sociala företag kan finansieras på ett flertal olika sätt. Även om det sociala företaget kan göra viss vinst på sin verksamhet kan det i startfasen vara aktuellt att ansöka om medel från organisationer eller ta ett lån. Man kan t.ex. söka om viss finansiering hos olika fonder.
Företaget gynnas sedan av ett långsiktigt samarbete med en partner som kan driva projektet när startmedlen är slut. Läs mer om detta under avsnittet om att starta och driva ett socialt företag.
Personer som av olika skäl har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden kan jobba på ett socialt företag.
Sociala företag kan göra vinster, men ska då enligt regeringens definition återinvestera vinsterna i den egna eller liknande verksamheten. Det innebär att ett socialt företag strävar efter att tjäna ett överskott, men placerar det enligt företagets ändamål. Sociala företags vinster kan t.ex. gå till investeringar i:
Målet är att företaget ska jobba med arbetsintegrerande ändamål, och det görs på bästa sätt genom utbildning, utveckling och expandering av själva verksamheten.
En utbildning i självledarskap är inriktad på att utveckla individens förmåga att leda sig själv mot uppsatta mål och förbättrad prestation. Den omfattar tekniker för att öka självkännedom, självdisciplin, motivation och effektivitet. Genom att fokusera på att sätta personliga mål, hantera tid effektivt och utveckla en positiv inställning, syftar utbildningen till att deltagarna ska kunna utnyttja sin fulla potential både i yrkeslivet och privat.
En kurs i arbetsmiljö är utformad för att ge deltagarna kunskaper och verktyg för att skapa en säker och hälsosam arbetsplats. Den täcker viktiga ämnen såsom lagstiftning kring arbetsmiljö, riskbedömning, förebyggande av arbetsrelaterade skador och sjukdomar, samt strategier för att främja välbefinnande på arbetsplatsen.